Close

نظریه توطئه در دنیای فناوری

«تئوری توطئه یا توهم توطئه اصطلاحی است که در ابتدا، وصفی برای هر ادعای دسیسه گری بود. با این وجود، امروزه، تئوری توطئه فقط در این معنا به کار می‌رود: تئوری ای که رویدادی کنونی یا تاریخی را نتیجهٔ نقشهٔ مخفیانهٔ گروهی دسیسه گر (عموماً قدرتمند) می داند.

new-world-order-650x406

در تعریفی دیگر، تئوری توطئه عبارتست از نداشتن اعتقاد یا باورنکردن شکل ظاهری و رسمی رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. تئوری توطئه در شکل حاد آن بیانگر این است که تمامی بدبختی‌های عالم در پی اعمال گروهی از افراد پرنفوذ و معمولاً پنهان است. در بیان این مفهوم گفته می‌شود گروه‌های کوچک و تیزهوشی دارای امکانات سیاسی، مالی، نظامی، روانی و علمی در پس تمام حوادث خوب و بد این دنیا هستند.» منبع

بعضی‌ها به تئوری توطئه سخت علاقه‌مند هستند، در مقابل بعضی رویدادهای حاکم بر عالم را پیچیده‌تر از آن می‌دانند که ذهن و قدرت یک گروه یارای طراحی و یا پیشبینی آنها را داشته باشد.

تئوری‌های توطئه معمولا اجزای حقیقی و درست هم دارند، گاهی غلو شده واقعیت هستند، اما معمولا آمیزه از گزاره‌های درست و نادرست هستند که از آنها نتیجه‌گیری نادرست می‌شود.

در این پست ما ۱۱ مثال را مطرح می‌کنیم، برخی‌ها مثل شماره ۱۰ آشکارا ناقض قوانین فیزیک هستند، مورد ۸ را هر ذهنی می‌تواند رد کند، مورد ۳ هم هم همین طور. اما مورد شماره ۲، به همین سادگی‌ها قابل رد شدن نیست. مورد شماره یک به صورتی که مطرح شده، درست نیست، اما باید دانست که این روزها سازمان‌های امنیتی معتبر جهان، کلیه حلقه‌های ارتباطی را پایش می‌کنند و از رصد شبکه‌های اجتماعی هم برای ممانعت از حرکات بر هم زننده امنیت ملی کشورهای خود و هم برای داده‌ کاوی و در یک کلام برآورد برآیند افکار و باورها و گرایش‌ها جوامع مختلف استفاده می‌کنند.

هدف ما از مطرح کردن این موارد، بحث در مورد خود این مثال‌ها نیست، بلکه هدف مهم‌تر ما هم در این مورد، هم در مورد «دروغ‌های دوست‌داشتنی» و هم خرافات این است که انگیزه‌ای در شما برای استدلال و تفکر منطقی ایجاد کنیم.

FBI

در ادامه ۱۱ داستان از تئوری‌های توطئه‌ای که مردم درباره فناوری‌های دیجیتال دنیا مطرح می‌کنند را با هم مرور خواهیم کرد. بد نیست شما هم نظرتان را در مورد آن‌ها با ما در میان بگذارید!

۱- فیس‌بوک از ابتدا توسط CIA اختراع شده است

ما داوطلبانه انواع داده‌های شخصی‌مان را روی فیس‌بوک می‌گذاریم، و CIA در حال جمع‌آوری این اطلاعات است. گفته می‌شود که بخشی از سرمایه فیس‌بوک از جانب بخش اطلاعات DARPA تامین شده است. این تئوری می‌افزاید که هدف DARPA جمع‌آوری بیشترین داده ممکن از همه افراد جامعه در محلی واحد و به صورت مجتمع است.

facebook-was-allegedly-invented-by-the-cia

به این ترتیب دولت ایالات متحده می‌تواند همه فعالیت‌های افراد (از فعالیت اینترنتی و خریدهای آنلاین و اجاره خودرو گرفته تا سوابق پزشکی) را زیر نظر داشته باشد. در واقع نه CIA و نه DARPA در فیس‌بوک سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، اما بخش سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر CIA یعنی In-Q Tel در آژانس تبلیغاتی به نام Visible Measure سرمایه‌گذاری کرده است. این آژانس اطلاعاتش را از شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورد. پس بله! CIA شما را زیر نظر دارد اما نه مستقیما از طریق فیس‌بوک!

۲- شرکت‌های نفت و گاز هستند که مانع عرضه خودروهای الکتریکی می‌شوند.

این‌جا با یک تئوری توطئه روبرو هستیم که در مستند «چه کسی خودروهای برقی را کشت؟» نیز تبلیغ شده است.

oil-and-gas-firms-are-allegedly-suppressing-the-electric-car

براساس این تئوری، گروه‌های زیادی از شرکت‌های نفت و گاز گرفته تا دولت آمریکا موانعی را بر سر راه توسعه و عرضه خودروهای الکتریکی ایجاد کرده‌اند. گفته می‌شود که هدف از این کار وابسته نگه داشتن مردم به نفت و سرپا نگه داشتن کسب‌وکارهای مرتبط با آن است.

۳- پروژه هاارپ یک سلاح است که می‌تواند موجب بروز زلزله شود

برنامه تحقیقاتی شفق فعال با فرکانس بالا (High Frequency Active Auroral Research Program یا به اختصار HAARP) برای مطالعه یونوسفر زمین آرایه‌ای از آنتن‌های قدرتمند را بکار می‌برد. هدف نهایی بهبود دادن فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم است.

government-project-haarp-is-allegedly-an-energy-weapon-that-can-cause-earthquakes

اما این پروژه نیز به دست‌آویزی برای تئوری‌های توطئه تبدیل شده است. گفته می‌شود که این آنتن‌ها برای مقاصد خرابکارانه‌ای نظیر تغییر آب‌وهوا، کنترل ذهن افراد یا ایجاد اختلال در ارتباطات ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴- لامپی با طول عمر بالاتر ساخته شده، اما به عمد در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد.

کارتل فوبوس (Phoebus Cartel) مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ است که در آن نام‌هایی مانند جنرال الکتریک و فیلیپس الکترونیک هم به چشم می‌خورد.

a-longer-lasting-light-bulb-has-allegedly-been-kept-out-of-consumer-hands-on-purpose

گفته می‌شود این کارتل عمر لامپ‌ها را به ۱۰۰۰ ساعت محدود کرده است و مانع از دسترسی عموم مردم به لامپ‌های با طول عمر طولانی‌تر می‌شود. حتی مستندی با نام «توطئه درباره لامپ‌ها» براساس این موضوع ساخته شده است.

۵- ارتش هم‌اکنون هم می‌تواند یک ناو جنگی را نامرئی کند.

این یک نمونه کلاسیک از تئوری توطئه است. گفته می‌شود آزمایش فیلادلفیا (Philadelphia Experiment) تلاشی برای نامرئی کردن ناوهای جنگی بوده است.

the-military-can-allegedly-make-warships-invisible

گفته می‌شود که با استفاده از فناوری دگاوسینگ (Degaussing یا میدان‌های ضد مغناطیسی) و با از میان بردن میدان‌های مغناطیسی در اطراف ناو USS Eldridge در سال ۱۹۳۴ این کشتی را ناپدید کرده‌اند! حتی برخی می‌گویند این کشتی به صورت یک ابر سبزرنگ درآمده است.

۶- دولت در زمینه کنترل ذهن و مسافرت در زمان تحقیق کرده است.

پروژه مونتاک (Montauk Project) در واقع ادامه آزمایش فیلادلفیایی است که پیشتر هم از آن صحبت کردیم. گفته می‌شود که این دولت طی این پروژه فیزیکدانان را آموزش داده و به کمک آن‌ها به بررسی پتانسیل‌های کاربرد کنترل ذهن و مسافرت در زمان پرداخته است.

the-government-allegedly-researched-mind-control-and-time-travel

دولت فدرال در دهه ۱۹۷۰ و طی پروژه‌ای با نام MKUltra مدت کوتاهی را صرف آزمایش تکنیک‌های کنترل ذهن کرد، اما این پروژه با شکست روبرو شد.

۷- آی‌بی‌ام در پروژه دیپ‌بلو و رقابت با کاسپاروف تقلب کرده است.

تئوری وجود دارد که مدعی است زمانی که ابرکامپیوتر دیپ‌بلو در ماه می سال ۱۹۹۷با قهرمان بزرگ شطرنج دنیا یعنی گری کاسپاروف روبرو شد، آی‌بی‌ام  برای برنده شدن در این مسابقه تقلب کرده است.

ibm-allegedly-cheated-in-the-supercomputer-chess-match-against-garry-kasparov

بر همین اساس مستندی با عنوان «بازی تمام شد: کاسپاروف و ماشین» نیز ساخته شده است.

۸- تلویزیون شما صدا و تصویر شما را ضبط می‌کند.

اگر از «برادر بزرگ» می‌ترسید، بهتر است نگاهی به تلویزیون یا ست‌تاپ باکس‌تان بیاندازید! برخی ادعا می‌کنند که دوربین‌ها و میکروفون‌هایی را در تلویزیون‌ها یافته‌اند و فکر می‌کنند که این ابزارها از طرف دولت برای کنترل شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

your-digital-television-box-is-allegedly-wired-for-video-and-sound

تئوری دیگر این است که از سیگنال‌های تلویزیونی برای کنترل ذهن و تبلیغات ناخودآگاه استفاده می‌شود. البته بد نیست بدانید که گوگل، ورایزون، مایکروسافت و کام‌کست پیش از این پتنت‌هایی را برای سیستم‌هایی که از طریق DVRها به جاسوسی کاربران بپردازند، ثبت کرده‌اند.

۹- انرژی رایگان است.

بسیاری از مردم مدعی هستند که فناوری‌هایی نظیر همجوشی سرد یا ماشین‌هایی که با نیروی باد کار می‌کنند نه تنها به لحاظ تئوری ممکن هستند، بلکه به لحاظ عملی هم پیاده شده‌اند.

energy-is-free

گفته می‌شود گروه‌های بسیاری از دولت گرفته تا شرکت‌های تامین انرژی برای جلوگیری از دسترسی مردم به این فناوری‌ها دست به کار شده‌اند! البته همجوشی سرد پیش از این مورد آزمایش قرار گرفته و رد شده است.

۱۰- می‌توان به کمک آهنرباها یک موتور محرک دائمی ساخت

این دیگر واقعا یک ایده سرکاری است. آهنرباها خاصیت خود را خیلی به کندی از دست می‌دهند. پس چرا از آن‌ها با چیدمانی خاص برای ساخت یک موتور استفاده نکنیم؟ موتوری که می‌تواند تا زمانی که نیروی آهنربا باقی است به حرکت خود ادامه دهد. موتوری که تقریبا ابدی است!

you-can-make-a-perpetual-motion-engine-with-magnets

در یک ویدیو فردی ادعا می‌کند که یک نمونه از این موتورها را ساخته است. تا حدود دقیقه سوم صبر کنید. در آن زمان او توضیح می‌دهد که موتورش چگونه کار می‌کند. ماشین‌های محرک دائمی قوانین فیزیک را نقض می‌کنند. هیچ‌گاه چنین چیزی ممکن نبوده است! به همین دلیل هیچ پتنتی برای موتورهای مغناطیسی به درد بخور نبوده است.

۱۱- مایکروسافت پیام های ضد سامی را در فونت‌های wingding خود گنجانیده است

آیا شما هم با فونت‌های جالب Wingding و Webding مایکروسافت سروکار داشته‌اید؟ فونت‌هایی که به شما اجازه می‌دهند انواع مختلف نشانه‌ها را با صفحه‌کلید تایپ کنید. برخی فکر می‌کنند که این فونت‌ها حاوی پیام‌های نژادپرستانه ضد سامی مربوط به ۱۱ سپتامبر بوده‌اند.

microsoft-allegedly-hid-anti-semitic-messages-in-its-wingdings-font

تایپ کردن NYC (مخفف New York City) با هر دوی این فونت‌ها باعث ظاهر شدن تصاویر بالا می‌شود. همچنین تایپ Q33NYC با فونت Wingding هم هواپیمایی را در حال پرواز به سوی دو برج نشان می‌دهد. Q33 NY شماره پرواز اولین هواپیمایی بود که به برج‌های دوقلو برخورد کرد. البته احتمالا شما هم می‌دانید که این تنها یک اتفاق تصادفی عجیب و غریب است.

منبع: سایت یک پزشک

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *