Close

مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی

مطالعات علم و تکنولوژی حوزه‌ای است که به سرعت در حال تثبیت شدن در آمریکای شمالی و اروپاست. این حوزه مطالعاتی حاصل تعامل کاری بین کارشناسان، مورخان، فلاسفه، انسان‌شناسان و دیگر افرادی است که فرآیندها و نتایج علم و تکنولوژِی را مطالعه می‌کنند. کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» باید انتخاب نخست برای هرکسی در هر سن و سالی و با هر پس زمینه‌ای برای گام نهادن به عرصه مطالعات علم و تکنولوژی باشد، زیرا کتابی است که درباره بسیاری از موفقیت‌ها، چالش‌ها و مسایل حل نشده در حوزه مطالعات علم بحث می‌کند. جفری سی. باوکر، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در مقدمه این کتاب گفته است: «این کتاب ابزار شگفت‌انگیزی است که می‌توان به کمک آن اندیشید. کتاب، مقدمه جامع و گسترده‌ای در زمینه مطالعات علم ارایه می‌دهد و امکان کشف عمیق حوزه‌های نظری مربوط به آن و مجموعه‌ای از دیدگاه‌های مستدل و مستحکم را که یقینا برهان‌های قوی را الهام می‌بخشند، فراهم می‌سازد.»

مطالعات علم و تکنولوژی

این کتاب را می‌توان به مثابه متن درسی برای دانشجویان کارشناسی و حتی تحصیلات تکمیلی در درس مطالعات علم و تکنولوژی به کار گرفت، یا به منزله منبعی برای درس اختصاصی‌تری در زمینه مطالعات اجتماعی در پزشکی، محیط زیست، نظامی‌گری یا سیاستگذاری در بخش عمومی استفاده کرد.  این اثر علمی، در ۱۷ فصل مباحثی چون پیش تاریخ مطالعات علم و تکنولوژِی، انقلاب کوهنی، زیرسوال بردن کارکردگرایی در جامعه‌شناسی علم، لایه‌بندی و تبعیض، برنامه قوی و جامعه‌شناسی معرفت، ساخت اجتماعی واقعیات علمی و فنی، معرفت‌شناسی فمینیستی علم، نظریه شبکه عاملان، مطالعه آزمایشگاه‌ها، مناقشات، استانداردسازی و عینیت، بلاغت و گفتمان، غیرطبیعی بودن علم و تکنولوژی، درک عامه از علم، تخصص و مشارکت عمومی و اقتصادهای سیاسی معرفت را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

ویرایش نخست این کتاب در سال ۲۰۰۴ و ویرایش دوم آن که مبنای ترجمه حاضر قرار گرفته، در سال ۲۰۱۰ انتشار یافته است.

چاپ نخست کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» در ۳۴۴ صفحه به بهای ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان با ترجمه آقای یاسر خوشنویس از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

Related Posts

2 thoughts on “مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی

  1. علی

    با سلام
    علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب است که محرّک آن نظام سرمایه داری می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس آن قرار دهند.

  2. علی

    علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

    تمدن بدلی bornos.blog.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *