Close

گزارش ایسنا از بزرگداشت سیروس برزو

سیروس برزو، روزنامه نگار علمی پیشکسوت و برنده جایزه ترویج علم سال 1392 طی سخنانی در مراسم تجلیل از وی که شب گذشته از سوی فرهنگسرای معرفت تهران برگزار شد، ضمن انتقاد از کم توجهی سازمان‌های مسؤول به ترویج علم خصوصا دانش کیهان‌نوردی در کشور بر ضرورت حمایت از مروجان جوان علم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در این مراسم که با عنوان «ستاره‌های نجوم» در محل فرهنگسرای فردوس برگزار شد، احمد دالکی، پیشگام ترویج نجوم آماتوری ایران و مدیرمسؤول و سردبیر ماهنامه ستاره شناسی «آسمان شب»، تنی چند از روزنامه نگاران علمی و فعالان نجوم آماتوری و جمع کثیری از علاقه‌مندان دانش کیهان‌نوردی خصوصا نوجوانان و جوانان حضور داشتند.

مراسم تجلیل از سیروس برزو

 

برزو که چند ماه پیش در مراسم اعطای جایزه ترویج علم ایران نیز در اعتراض به آنچه بی تفاوتی سازمان فضایی ایران و دیگر نهادهای مسؤول به مروجان این دانش در کشور و عدم حمایت از آنها عنوان کرده بود، از دریافت جایزه خودداری کرده بود در مراسم بزرگداشت خود نیز بر ضرورت پرهیز از برگزاری این قبیل برنامه‌ها و در مقابل توجه و تشویق جوانان فعال در این حوزه تاکید کرد.

وی گفت: به جای بزرگداشت گرفتن برای ما پیرمردها که به آخر خط رسیده‌ایم، جوان‌ها را دریابید. نتیجه این قبیل بزرگداشت گرفتن‌ها و جایزه دادن آنها برای کشور چیست؟

پایه‌گذار نخستین مجله فضایی ایران (مرزهای بی کران فضا) که به واسطه علاقه و پیگیری فوق‌العاده در زمینه فضا، طی سالها اقامت خود در روسیه مراودات و ارتباطات بسیار نزدیکی با فضانوردان و مدیران فضایی این کشور داشته و تعدادی از فضانوردان بزرگ روس را نیز با ابتکار شخصی به ایران دعوت کرده و به واسطه این ارتباطات بی نظیر چند محموله ایرانی شامل پوسترهایی از مینیاتورهای استاد فرشچیان و یک جلد قرآن چاپ ایران را به همراه دوستان فضانورد خود به ایستگاه فضایی فرستاده، سالهاست از بی توجهی مسؤولان فضایی کشور به استفاده از این ظرفیت بی نظیر در برقراری ارتباط با فضانوردان و کارشناسان فضایی روس گله‌مند است.

برزو که بی گمان می‌توان از او به عنوان دایرةالمعارف گویای تاریخ فضانوردی یاد کرد، همچنین مجموعه کم نظیری از یادبودها و لوازم فضایی را طی چند ده سال گردآوری کرده که نمونه‌های منحصر به فردی مثل دستکش معروف «گوردون کوپ»، فضانورد آمریکایی، لباس کار «پاول گرانودوف» در ایستگاه فضایی، نمونه واقعی غذاها و وسایل مورد استفاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی و ده‌ها قطعه مدال و ماکت و نشان‌های یادبود فضایی را شامل می‌شود؛ مجموعه کم نظیری که بارها تمجید و تحسین فضانوردان را بر انگیخته است. با این حال علی رغم پیگیری‌های فراوان برزو برای متقاعد کردن مدیریت سازمان متولی این حوزه به اختصاص فضایی برای نمایش این آثار که حاضر به اهدای رایگان آنهاست، تلاش وی به نتیجه نرسیده و سرآخر با همکاری فرهنگسرای اشراق این مجموعه دیدنی در قالب نمایشگاهی در این فرهنگسرا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی که به واسطه عشق و علاقه عمیق به ایران در مدت اقامت در جمهوری‌های مسلمان نشین روسیه تلاش مجدانه‌ای در معرفی و پیوند روسها با فرهنگ ایرانی داشته و از جمله به انتشار نشریه فرهنگی روسی فارسی پیوند اقدام کرده است، تاسف می‌خورد که مدیران سازمان‌های مسؤول کمترین تمایلی برای استفاده از فرصتهای خوبی که با تلاشهای شخصی او در برقراری ارتباط با مراکز فضایی و جامعه مسلمانان روسیه ایجاد شده، ندارند.

پایه گذار و سردبیر نخستین مجله فضایی کشور گفت: واقعا چند ایرانی بعد از برزو می‌توانند به شهرک ستارگان – مرکز آموزش فضانوردان روسیه – وارد شوند و با فضانوردان مراوده داشته باشند یا چند نفر مثل استاد دالکی داریم که رصدخانه‌ها و مراکز نجومی سراسر جهان را دیده باشند؟ چرا از این ظرفیتها استفاده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه همین ارتباطها موافقت «کریکالف»، مسؤول آموزش فضانوردان روسیه را برای شرکت چند ایرانی در آموزش‌های فضایی گرفته‌ام در حالی که مطمئنم مسؤولان ایرانی برای چند دقیقه صحبت با او باید ماه‌ها پیگیری کنند ولی متاسفانه توجهی به این مساله نمی‌شود، در چنین وضعی، بزرگداشت گرفتن برای امثال من چه فایده‌ای برای کشور، جوانان ما و من که آخر راهم، دارد؟

احمد دالکی، پیشکسوت ترویج نجوم آماتوری و مدیر مسؤول ماهنامه نجومی آسمان شب هم در سخنانی در این مراسم با تقدیر از تلاشها و خدمات برزو در زمینه ترویج علم اظهار کرد: سیروس برزو که مبتکر برگزاری نمایشگاه‌های انسان و فضا در ایران است، فعالیتهای ترویجی خود را با انتشار مقالات علمی در مجلاتی مثل دانشمند و اطلاعات علمی و علم و زندگی و … آغاز کرده و پس از آن سردبیر و مؤسس مجلات کیهان علمی و مرزهای بی کران فضا بوده است.

وی حاصل گفت‌وگوها و تجارب خود در ارتباط با فضانوردان را در قالب 700 مقاله منتشر کرده و حدود 30 جلد کتاب در زمینه تاریخ کیهان‌نوردی و ابعاد مختلف این فناوری دارد که تنها ثلثی از آنها چاپ شده و تعدادی آماده چاپ و بقیه آماده ارائه به ناشران علاقه‌مند است.

وی با اشاره به تلاش‌ها و فعالیتهای بی نظیر برزو در زمینه ترویج دانش کیهان‌نوردی در کشور از این که قدر و منزلت این روزنامه نگار علمی و مروج پیشکسوت دانش در کشور از سوی برخی سازمان‌های مسؤول، آن گونه که باید شناخته نشده ابراز تاسف کرد.

در ادامه این مراسم، پس از پخش کلیپی درباره زندگی سیروس برزو، پیام‌های صوتی «الکساندر کالری»، «یوری اوساچف» و «پاول وینوگرادوف» از فضانوردان و کارشناسان فضایی برجسته روسیه به این مراسم پخش شد که در آن‌ها از برزو به عنوان شخصیتی استثنایی که فراتر از یک کشور برای ترویج فضانوردی در دنیا تلاش کرده و یکی از بهترین نمایندگان فرهنگی ایران بوده که دوستی با او مایه افتخار فضانوردان است، یاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سخنرانی دو تن از روزنامه نگاران جوان علاقه‌مند به حوزه فضانوردی پیرامون سفر به فضا و دستاوردهای فضایی شاخص سال جاری و اعطای لوح و هدیه یادبود از طرف فرهنگسرا به استاد برزو پایان‌بخش این مراسم بود.

منبع: ایسنا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *