Close

پایه‌های علم از نظر کارل پوپر لرزان است

عضو انجمن فلسفه علم بریتانیا با اشاره به اینکه به اعتقاد پوپر علوم بر پایه‌های ثابت و محکم استوار نیستند بلکه علم مبتنی بر باتلاق است، گفت: معرفت علمی مورد نظر کارل پوپر بی طرفانه و غیر مطلق است .
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب “فلسفه علم کارل پوپر: عقلانیت بدون بنیانها” اثر استفانو گاتی از سوی انتشارات راتلج منتشر شده و درصدد است دیدگاههای اشتباهی که در مورد فلسفه علم پوپر وجود دارد را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد.
دکتر استفانو گاتی عضو انجمن فلسفه علم بریتانیا و استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته سازمانها، بازارها و تکنولوژی در ایتالیا در خصوص این کتاب و محورهای اصلی آن به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین اندیشمندان و متفکران قرن بیستم کارل پوپر است. تمام هم و غم فلسفی پوپر بر ابطال پذیری نظریه های علمی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بر اساس دیدگاههای پوپر علم مبتنی بر پایه‌ها و اصول غیرقابل تغییر نیست که بتوان بر روی آن بنایی ثابت و استوار برقرار کرد. به اعتقاد او علم بر روی پایه‌های لرزانی استوار است که هر آن احتمال ابطال آن وجود دارد.
مؤلف “فلسفه علم کارل پوپر” در ادامه یادآور شد: برای نمونه پوپر در جایی می‌گوید که بنیانهای تجربی علوم تجربی چیزهای مطلقی نیستند. علوم بر پایه‌های ثابت و محکم استوار نیستند بلکه علم مبتنی بر باتلاق است.
وی تأکید کرد: پوپر معتقد است که علوم به مثابه بناهایی هستند که بر پایه‌هایی استوار هستند که این پایه‌ها قطعی و مسلم و از پیش داده شده و طبیعی نیستند. اصولی که علوم مبتنی بر آنها هستند حداکثر در زمانی که آن علوم ابطال نشده‌اند قابل اتکا هستند.
عضو انجمن فلسفه علم بریتانیا در ادامه افزود: فلسفه علم کارل پوپر را می‌توان به عنوان راهی میانه در نظر گرفت. این موضوع در مورد معنا و هدف زندگی از نظر وی نیز مصداق دارد. فلسفه پوپر در میان راهی قرار دارد که یک سر آن به جزم گرایی (دگماتیسم) متصل است و سر دیگر آن به نسبی گرایی اتصال دارد.
این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: پوپر دیدگاهی در مورد معرفت علمی ارائه می‌دهد که بر اساس آن معرفت علمی بی طرفانه و غیر مطلق است و اتکای این معرفت علمی به اصل استقراء و دیدگاه متخصصان و اتفاق نظر محققان جامعه علمی نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *