Close

معرفی کتاب “در آمدی به فلسفه کیهان شناسی”

در آمدی به فلسفه کیهان شناسی

نویسنده: موسی اکرمی

نشر: نگاه معاصر

چاپ اول: 1392، 326 صفحه

کتاب «درآمدی به فلسفه کیهان شناسی» برای تمام افرادی که به حوزه فلسفه علم و مطالعات علم علاقه دارند، کتابی خواندنی و سودمند است. موسی اکرمی در این کتاب بحث واقعگرایی علمی را با کیهان شناسی فلسفی پیوند می زند. در اکثر موارد مولف به واکاوی ارتباط مباحث فلسفه علم با فلسفه کیهان شناسی به عنوان یک فلسفه علم ویژه پرداخته است.

ویراست اول این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است. هدف هر فصل کتاب معرفی مفاهیم نظری اصلی در فلسفه کیهان شناسی و واکاوی آن با ارائه بخش بندی های موردی است.

مولف در پیشگفتارش درباره هدف از نگارش این کتاب چنین می نویسد: تاکنون به زبان انگلیسی کتابی با نام فلسفه کیهان شناسی (Philosophy of Cosmology) نه نوشته شده است و نه از زبان دیگری ترجمه گردیده است. از این رو، چند سال پیش از این، نوشتن کتابی در این زمینه را در برنامه خود گنجاندم. ولی چنین فرصتی برای نگارش فلسفه کیهان شناسی تاکنون دست نداده است.

این کتاب از چهار فصل با نام های 1) درآمدی به واقع گرایی علمی 2) درآمدی به فلسفه و فلسفه علم 3) درآمدی به کیهان شناسی: از کیهان تا کیهان شناسی 4) درآمدی به فلسفه کیهان شناسی تشکیل شده است.

به نظر می رسد محتوای کتاب به طور ویژه درباره کیهان شناسی است، یعنی حوزه ای که معروف ترین نظریات علمی در آن شکل گرفته و شامل دسته بندی ها و تعاریف تاثیرگذار درباره کیهان است.

در این کتاب تعاریف و مفاهیم گسترده از جزئی ترین تا کلی ترین آنها به صورت آشکار مشخص می شود. کتاب درآمدی به فلسفه کیهان شناسی نثر تازه ای دارد، چرا که نویسنده تلاش کرده است تا آنجا که امکان دارد نسبت به گزینش واژگان فارسی اقدام کند. بی شک می توان گفت نگارش این کتاب زمینه بهره مندی و رضایت جامعه علاقه مند به مطالعات کیهان را فراهم خواهد کرد.

موسی اکرمی، مدیرگروه فلسفه علم و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی است و حوزه تخصصی او شامل فلسفه فیزیک، سنت فلسفه تحلیلی و تاریخ علم می شود.

جلال نبهانی زاده/ جام جم

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *