Close

دانشمند ژاپنی نتیجه تحقیقات “مهم” خود را پس گرفت

یک دانشمند ژاپنی که اخیرا پیشرفتی عمده در تولید سلول های پایه با شیوه ای نو را گزارش داده بود می گوید که یافته هایش باید نادیده گرفته شود.

ارتباطات علم

آن یافته که در ماه ژانویه گزارش شده بود حاکی بود که “خیساندن” سلول در اسید می تواند راهی ارزان و سریع برای تولید سلول پایه باشد. اما سوالاتی درباره تصاویر استفاده شده در گزارش علمی مربوطه پدید آمده و سایر گروه های پژوهشی نتوانسته اند به نتایج مشابه برسند.

پروفسور تروهیکو واکایاما نویسنده آن مقاله می گوید: “دیگر معلوم نیست که آن نتایج درست باشد.”

آینده پزشکی ترمیمی به سلول پایه بستگی دارد چون این سلول ها توانایی بدل شدن به انواع بافت های بدن را دارند.

از این سلول ها از جمله برای تحقیق درباره امکان بازگردان بینایی به افراد نابینا یا مرمت خسارات ناشی از حمله قلبی استفاده می شود.

مطالعه اولیه که در نشریه “نیچر” چاپ شده بود به عنوان یک تحول علمی “قابل توجه” و “پیشرفت عمده علمی” بسیار خبر ساز شد و از جمله بی بی سی آن را پوشش داد.

براساس آن مطالعه دیگر برای به دست آوردن سلول پایه نیازی به استخراج آن از جنین تا قبل از هشت هفتگی نیست.

آن نتایج کاملا باطل نشده اما زیر سوال رفته است.

خانم واکایاما از دانشگاه یاماناشی به تلویزیون ژاپن گفت: “وقتی آن مطالعه را انجام می دادم معتقد بودم که صد در صد درست است.”

او افزود: “اما حالا که اشتباهات زیادی روشن شده، فکر می کنم بهتر باشد که مقاله تحقیقی را پس بگیرم و بعد با استفاده از داده ها و تصاویر صحیح، بار دیگر درستی آن را ثابت کنم. اگر معلوم شد که غلط است، باید روشن کنیم چرا چنین اتفاقی افتاده.”

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *